Master Lab: Grafisch ontwerp en digital design

Master Lab: Grafisch ontwerp en digital design

Werk je in grafisch of digital design? Ontdek de impact van grafisch design, merkstrategie, AI en nog meer in dit Masterlab!

Door Flanders DC

Datum en tijd

don, 12 jun. 2025 09:30 - 17:00 CEST

Locatie

Silversquare North - Coworking space in Brussels

4 Koning Albert II Laan 1000 Brussel Belgium

Restitutiebeleid

Refunds up to 7 days before event

Over dit evenement

  • Evenement duurt 7 uur 30 minuten

Ben je al een aantal jaren actief in de sector van grafisch en/of digital design? Ontwerp je huisstijlen, reclamecampagnes, brochures, boeken, websites of apps? Tijdens dit Master Lab op 12 juni gaan we dieper in op een aantal topics zoals de impact van grafisch ontwerp, het belang van een goede merkstrategie en -architectuur, diverse samenwerkingsvormen, het gebruik van AI, maar ook durven ‘nee’ zeggen, groeien door samenwerking en stakeholders overtuigen.

Schrijf je als grafisch ontwerper of digital designer in voor dit Master Lab en ga naar huis met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten. Hoe kan je via grafisch ontwerp impact creëren? Wat is het belang van een goeie merkstrategie en -architectuur? Wanneer en waarom zou je uitbreiden en medewerkers aanwerven? Hoe kan je AI inzetten in je creatieve proces? Wanneer zeg je beter ‘nee’ en hoe pak je dat dan best aan? Hoe overtuig je stakeholders van je idee? Al deze vragen komen aan bod tijdens dit Master Lab.


Concreet

We starten de dag met een plenaire sessie. Daarna kies je bij inschrijving bij welke experts je graag in een klein groepje aanschuift. Je kan ook aangeven of je graag een een-op-eengesprek met één van hen wenst. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde planning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen. ’s Middags schuiven we samen aan voor de lunch en aan het einde van de dag is er nog een plenaire sessie en een afsluitende netwerkdrink.


Programma

Personaliseer je programma: selecteer jouw sessies en/of boek een gesprek met een of meerdere experts.


  • 09u40 - 09u55: Ontvangst met koffie en thee
  • 10u00 - 11u00: Plenaire sessie Richard van der Laken
  • 11u20 - 12u05: Expertensessie / Een-op-eengesprek
  • 12u10 - 12u55: Expertensessie / Een-op-eengesprek
  • 12u55 - 14u00: Netwerklunch
  • 14u00 - 14u45: Expertensessie / Een-op-eengesprek
  • 14u50 - 15u35: Expertensessie / Een-op-eengesprek
  • 15u45 - 16u10: Plenaire sessie Ken De Keyser
  • 16u10 - 17u00: Netwerkdrink


Plenaire sessies

De impact van grafisch ontwerp — Richard van der Laken (De Designpolitie, What Design Can Do)

Creative director Richard van der Laken uit Amsterdam startte in 1995 het grafisch ontwerpbureau De Designpolitie op samen met Pepijn Zurburg, waar hij nog steeds mee samenwerkt. Naast werk in opdracht zet hij ook eigen initiatieven op. Sinds 2015 is hij een van de drijvende krachten achter What Design Can Do, een internationaal platform dat draait rond de impact van design. Hij werkt ook al jaren mee aan de visuele column Gorilla. In zijn talk zal Richard het onder meer hebben over de kracht van grafisch ontwerp en hoe je met design ook beweging en verandering kan creëren op maatschappelijk vlak.


De merkarchitectuur van VRT — Ken De Keyser (VRT)

Ken De Keyser is hoofd Branding & Design bij VRT en leidt multidisciplinaire designteams door de brede vernieuwingsgolf binnen VRT. In een afsluitende talk toont hij hoe merkarchitectuur en design alle merken binnen VRT met elkaar verbinden. Ken is eveneens een van de sprekers van de expertensessies.


Expertensessies

Van freelancer naar bedrijf naar freelancer — Femke Vanbelle (Bloudruk)

Femke Vanbelle is het creatief brein achter Bloudruk en werkt al vijftien jaar als grafisch ontwerper. Haar opdrachten situeren zich voornamelijk binnen de culturele sector met klanten als KMSKA, MOOOV, Festival Kortrijk en VI.BE. Ze werkte jaren alleen (gesterkt door freelancers), stichtte als duo een studio om daarna uit te breiden naar een zeskoppig team. Ze koos begin 2024 bewust terug voor solo-ondernemerschap. Femke deelt haar ervaringen binnen diverse samenwerkingsvormen.


Hoe krijg je design verkocht aan stakeholders? Ken De Keyser (VRT)

Ken De Keyser is hoofd Branding & Design bij VRT en leidt multidisciplinaire designteams door de brede vernieuwingsgolf binnen VRT. Hij deelt tips over hoe je design verkocht krijgt aan stakeholders. Ken verzorgt tevens de plenaire sessie aan het einde van de dag die zal gaan over de merkarchitectuur van VRT.


Generative AI en human craft Marten Kuipers (DEPT®)

Marten Kuipers werkt sinds meer dan tien jaar als designer en art director in Amsterdam. De laatste zeven jaar werkt hij bij digital agency DEPT® aan identiteiten, websites en apps binnen werelden als fashion, finance en culture. Daarnaast jureert hij bij award shows en host hij zijn eigen conferentie ’Speakeasy’, waar craft en AI vaak aan bod komen. Tijdens zijn expertensessie zal hij zijn kennis en inzichten delen over de gezonde balans tussen human craft en generative AI.


Durven nee zeggen Lara Berg en Saskia Wierinck (Superset)

Lara Berg is Superset’s Zwitserse zakmes – veelzijdig en met liefde voor structuur en orde. Saskia Wierinck is de deeltjesversneller – vol energie, ideeën en een sterk buikgevoel voor communicatie. Samen met Fran Van de Velde vormen ze Superset, een creatieve studio die ideeën omzet in realiteit. Lara en Saskia zullen het hebben over het belang van ’nee’ zeggen in een professionele context.


Groeien door samenwerking Sophie Keij en Nana Esi (Atelier Brenda)

Atelier Brenda is het collectief van de zelfstandige art directors Nana Esi en Sophie Keij. De studio werd opgericht in 2012 en is gespecialiseerd in het creëren van experimentele grafische identiteiten binnen de culturele sector. Nana en Sophie zullen ingaan op de rol van samenwerking in hun groei: zowel als duo, binnen hun team, in de relatie met hun klanten, en met externe samenwerkingspartners.


Het belang van een goede merkstrategie Eric Leurquin

Eric Leurquin is een grafisch ontwerper en creatief directeur met ruime ervaring in merkstrategie en visuele identiteiten. Hij werkte voor gerenommeerde bureaus en studio’s zoals BBDO en WeWantMore en creëert doordachte, impactvolle visuele oplossingen, altijd gebouwd op een sterke strategische basis. Tijdens zijn expertensessie laat Eric zien hoe een goed doordachte merkstrategie het werk van een ontwerper, creatief of studio niet alleen versterkt, maar naar een hoger niveau tilt.


Voor wie?

Dit is een event voor grafische ontwerpers en digital designers, of bedrijven actief in die sector. We verwachten dat je minstens drie jaar actief bent.


Praktische info

  • Datum: 12 juni 2025
  • Prijs: €120 (excl. BTW) - €145,20 (incl. BTW) – inclusief lunch en netwerkdrink
  • Locatie: Silversquare Brussel (Koning Albert II-laan 4, 1000 Brussel)

Reserveer nu alvast je plaats voor het Master Lab om je strategie samen met deze experten naar een hoger niveau te tillen.




Georganiseerd door

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. Flanders DC ondersteunt de twee sectoren ook in hun rol van motor voor economische en maatschappelijke vooruitgang door ervoor te zorgen dat vanuit andere economische sectoren designers meer ingeschakeld worden als innovatiepartner.